۱) تقويت نگرش هاي راهبردي آينده نگر نسبت به علوم فنون ايراني در برنامه هاي گفتگو محور صورت پذیرد.
۲) خلق و تبيين آرمان جذاب و مطلوب از رو ند پيشرفت و كاستي ها در علوم و فناوري كشور .
۳) تصويري علم محور، مطلوب و در خور شأن نظام جمهوري اسلامي در ابعاد علمي در برنامه ها ارائه شود.
۴) باید در برنامه ها ویژگی های یک جامعه مطلوب علمی، تبیین و تشریح شود.
۵) نتایج و تلاش های علمی و کوشش افراد و نهادها برای به دست آوردن موفقیت های علمی برجسته¬سازی شود.
۶) برای ارتقای دانش مخاطبان باید از منابع علمی، معتبر و قابل استناد استفاده شود، بهطوریکه بتوان از تبدیلشدن مباحث علمی به موضوعاتی سادهانگارانه ممانعت ورزید.
۷) در آموزش هاي علمي به خانواده بايد از مواد اوليه و وسايل قابلدسترس همگان و داراي قيمت مناسب با سطح متوسط اقتصادي استفاده شود.
۸) در برنامه هاي مرتبط با علوم انساني (نظير اقتصاد، جامعه شناسي، روانشناسی و ... که عموماً متون ترجمهشده و از علوم موردتوجه است)، جهت گيري کلي برنامه ها بايد نقادانه بوده و آفت ها و آسيب هاي اين علوم بهطور عالمانه مطرح تا انگيزه و زمينه براي توليد علم و اسلامی سازی علوم انساني فراهم شود.
۹) بايد ماهيت سلطهطلبان و استعماري نهادها، سازمان ها و مراکزِ بهظاهر تحقيقاتي علمي و در باطن وابسته، افشا شود.
۱) عدم نمايش چشم اندازهاي آرمان گريانه غير واقع گرا بدون رهنمودهاي اجرايي در راهبردهاي علمي كلان جامعه .
۲) نباید در برنامه ها بر عقب ماندگی کشور در چهار دسته مطالعات کاربردی، مطالعات پایه، توسعه فناوری و توسعه زیر ساخت تاکید شود.
۳) از بزرگ نمايي دستاوردهاي علمي غرب خودداري گردد.
۴) از طرح برخي ابتکارات و ساخته هاي نازل و فاقد ارزش علمي پرهيز شود.
۵) از هرگونه توجه بیشازاندازه به یک ساحت از حوزه علوم و فنون پرهیز شود.
۶) پیامهای رسانه نبايد مروج سطحینگری و مدرکگرایی بوده و يا انگيزه کسب علم، تحقيق و دانشاندوزی را در مخاطبان بهخصوص نسل جوان کاهش دهد.
۷) در معرفي دانشمندان و کارشناسان بايد اولويت و اصالت به دانشمندان و کارشناسان متعهد، انقلابي و همسو با نظام اسلامي داده شود و از "بزرگ نمايي" و "شخصيت سازي" براي کارشناسان مرعوب و مجذوب غرب خودداري گردد.
۸) از تبليغ دانشمنداني که داراي ديدگاه ها و انگيزه هاي الحادي هستند، پرهيز شود.