هفته کتاب ،کتابخوانی و کتابدار
۲۴ آبان
-
مناسبت
شمسی
کتاب محصول تجربه های بشری و خلاقیبت های ذهنی و آموخته های دراز مدت انسان است. سهم كتاب در انتقال دانش ها، گاهى به مراتب بيشتر و فراتر از ديگر ابزار آموزشى است. پديد آوردن آثار علمى و فرهنگ مكتوب از توصيه هاى مهم اولياى دين است و با كمك به گسترش دانش، به عنوان يك ميراث فرهنگى براى نسل هاى آينده، ماندگار مى شود. وقتى كتاب، حاصل انديشه ها و تجربه هاى اهل انديشه و معرفت باشد، كتابخانه نيز كانون همايش صاحب نظران وموزه پرطراوت و شاداب دانشمندان و صاحبان معارف خواهد بود. يكى از مشكلات و كاستى هاى جامعه ما، گريز از كتاب و پايين بودن سطح فرهنگ مطالعه است. از آن سو، دامنه علوم و موضوعات و كتاب ها گسترش يافته است و بايد فرصت و نيروى كتاب خوانان، به خواندن بهترين ها و لازم ترين ها اختصاص دهند. از اين رو، با نام گذارى امروز به نام روز كتاب و كتابخوانى، اهميت اين موضوع بيشتر از قبل مطرح مى گردد تا به عنوان يك فرهنگ در جامعه نهادينه شود. (حائری، علی و همکاران (۱۳۸۶).روز شمارشمسی (چاپ دوم).قم: مرکز پژوهش های اسلامی صدا وسیما.ص۲۷۸)
محورهای محتوایی:
کتاب و کتابخوانی
فراز بیانیه گام دوم انقلاب:
دانش، آشکارترین وسیله ی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است.
دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیان های اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد.
ما به سوءاستفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد، توصیه نمی کنیم، اما مؤکّدًا به نیاز کشور به جوشاندن چشمه ی دانش در میان خود اصرار می ورزیم.
خبر |
علمی و پژوهشی |
نقش دانشگاه فرهنگیان در توسعه فرهنگ کتاب خوانی و مطالعه
- رضا امین
جواد بخشان
مهدی انتظار