نتایج جستجو
صفحه ۱ | ۱ نتیجه (۷ ثانیه)
بررسی کتاب راهنمای موضوعی حافظ شناسی/نوشته بهاءالدین خرمشاهی
­
این نوشته متن مقاله ی استاد خرمشاهی است که به همراه یادداشت آقای همایون یزدانپور در آستانه ی یادروز حافظ در ۱۴ مهر در نگاه پنجشنبه چاپ شده است:
دکتر کاووس حسن­لی از استادان شناخته شده­ی ادبیات ایران است. از ایشان تاکنون بیش از دویست مقاله­ی علمی و نزدیک به سی عنوان کتاب در حوزه­ی ادبیات معاصر و گذشته منتشر شده است. کتاب دوجلدی «راهنمای موضوعی حافظ­شناسی» که در سال ۱۳۸۸ با همت انتشارات نوید منتشر شد یکی از آن کتاب­هاست این کتاب بلافاصله پس از انتشار، تحسین حافظ­شناسان کشور از جمله استاد نام­دار و حافظ­شناس برجسته­، جناب آقای بهاءالدین خرمشاهی را برانگیخت و به عنوان کتاب سال حافظ انتخاب گردید. این کتاب حاصل تلاشی ده ساله­ است که با فراهم آوری ۱۳۷هزار فیش تدوین گردیده است. تا کنون در باره­ی این کتاب مقاله­های متعددی نوشته شده است. مقاله­ی پیش رو یکی از آن­هاست که به قلم آقای خرمشاهی نوشته شده است. و می­تواند بخشی از ارزش­های کتاب دکتر حسن­لی را نشان بدهد
همایون یزدان پور
راهنمای موضوعات حافظ­شناسی
معرفی و بررسی کتاب «راهنمای موضوعی حافظ­شناسی»، تالیف دکتر کاووس حسن­لی
بهاءالدین خرمشاهی
کارنامه‌ی حافظ‌شناسی / پژوهشی را در دو دهه‌ی پیش در مقدمه‌ی حافظ‌نامه «پربرگ اما کم بار» ارزیابی کرده بودم. اما در این دو دهه، بیش از پانصد کتاب در این زمینه منتشر شده که یک دهم از آن‌ها قابل توجه، و یک بیستم آن‌ها ارزشمند است. این اعداد و ارقام در واقع تخمینی است، اما برآوردی است که ریشه در آثار و کتاب‌های منتشره دارد. طبق برآورد و پژوهش آقای کورش کمالی سروستانی _ که پیشنهاد سال‌روز سالانه‌ی سعدی در اول اردیبهشت جمالی، از او و هم‌اندیشان فرهنگ‌پرور او در یک دهه و نیم پیش است _ فقط در سال ۱۳۸۴، حدود ۲۵۰ کتاب حافظ پژوهانه منتشر شده است.
می­توان حدس زد که بیش از صد عنوان از این عناوین تجدید چاپ‌های تحقیقی از دیوان حافظ است. در حدود صد عنوان دیگر فال‌نامه‌ها و شبه فال‌نامه‌ها است. الباقی در حدود پنجاه عنوان است که باز رقمی شگفت­آور است یعنی هفته­ای یک کتاب. البته در سال‌های قبل و بعد از ۱۳۸۴، با این فراوانی و فوران انتشارات مواجه نیستیم، حتی اگر هر فصل، یک کتاب ارزشمند در این حوزه منتشر شود، جای شکر و شادی دارد.
آیا حافظ‌شناسی با حافظ‌پژوهی فرقی دارد؟ در نگارش این مقاله، این دو اصطلاح مترادف شمرده شده است و درست هم همین است. بنده در اوایل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پسوند "پژوهی" را در برابر "logy" انگلیسی که برابر با "logie" فرانسه است، پیشنهاد کردم و در آثار خود اصطلاح "قرآن­پژوهی" و "حافظ­پژوهی" به کار بردم. عیبی که "شناسی" داشت در این بود که بی­طرفانه نبود و کسی که به این گونه پژوهش‌ها می­پرداخت، نمی‌توانست بگوید که من "قرآن پژوه"، "سعدی پژوه"، "شاهنامه­پژوه"، "مثنوی­پژوه"، "کانت­پژوه"، "حدیث­پژوه" یا "بیدل­پژوه" هستم، چنان­که همه‌ی این‌ها همراه با شصت _ هفتاد مورد دیگردر جامعه‌ی علمی رواج دارد.
دیگر این که می‌توان گفت: "شناسی" غایت و نهایت "پژوهی" است. با وجود این تفاوت و تفاوت‌های باریک دیگر، هنوز هم کسانی هستند که "شناسی" را _ چنان­که در زبان­شناسی، هواشناسی، زمین­شناسی، روان­شناسی، جامعه­شناسی و جرم­شناسی هست_ بدون دغدغه به کار می برند.
حال در این مقاله به نحو قراردادی فرق جدیدی بین "شناسی" و "پژوهی" می‌گذاریم تا اگر مقبول طبع صاحب‌نظران واقع شد، این را با لحاظ کردن این فرق به کار ببرند. چون حوضه‌ی بحث ما تحقیقات مربوط به حافظ است، لذا فرق قراردادی مورد نظر را در همین زمینه عرضه می‌داریم. پیشنهاد جدید این است که برای تحقیقات توصیفی، تاریخی و مرجع گونه "حافظ ­­­پژوهی"، و برای تاملات تحلیلی و اندیشگی، از جمله فلسفی و روان­شناسانه یا روان­شناختی "حافظ­شناسی" را به کار ببریم.
در عالم واقع کتاب‌هایی چون الهامات خواجه حافظ، محمدعلی بامداد، نقشی از حافظ علی دشتی، و نقطه‌ی عطف پژوهش‌های عقلی حافظ­شناسانه، یعنی مکتب حافظ اثر زنده­یاد دکتر منوچهر مرتضوی در مقوله‌ی "حافظ شناسی" است_ البته بدون ارزش‌گذاری _ و آثاری چون کلک خیال انگیز (واژه نامه‌ی ۴ جلدی شعر حافظ) اثر دکتر پرویز اهور، فرهنگ واژه­نامه‌ی حافظ زنده­یاد دکتر مهین­دخت صدیقیان و این راه بی نهایت مهندس بهرام اشتری، که واژه‌نامه و واژه‌نمای حافظ است، و تاریخ عصر حافظ دکتر قاسم غنی و نظایر آن‌ها را "حافظ پژوهی" به شمار آوریم، البته بعضی آثار مانند شرح‌های حافظ هم آمیزه‌ای از هر دو شیوه است.
پس از نگارش کتاب گران‌قدر مکتب حافظ، دوران انشانویسی‌ها _ ولو آکادمیک، یا بدتر از آن آکادمیک­نما _ سر آمده است و هر دهه در این چهار دهه یک گام بلند هم در "حافظ­پژوهی" و هم در "حافظ­شناسی"، طبق قرار و قراردادی که معروض افتاد، به پیش رفته­ایم.
در واقع، همه‌ی آثار مرجع، جزو "حافظ­پژوهی" است. از جمله کلک خیال­انگیز، واژه­نامه‌ی حافظ سیدحسین خدیوجم، فرهنگ واژه‌نمای حافظ، این راه بی­نهایت، حافظ‌پژوهی و حافظ پژوهان کتاب­شناسیرجال‌شناسی حوزه‌ی حافظ دکتر ابوالقاسم رادفر، کتاب‌شناسی حافظ دکتر مهرداد نیکنام و راهنمای موضوعی حافظ شناسی، تدوین دکترکاووس حسن‌لی، در دو جلد که در این مقاله به معرفی آن پرداخته می‌شود. این کتاب در واقع فهرست ریز موضوعی ۲۳۰ کتاب منتشر شده در پیوند با حافظ تا پایان سال ۱۳۸۰ است. و مطالب آن پس از مقدمه­ای کوتاه در پنج فصل به شرح زیر سامان یافته است:
۱. زندگی حافظ (صفحه­ی ۱۵ تا ۲۱۹)
۲. اندیشه ی حافظ (صفحه­ی۲۲۱ تا ۲۹۰)
۳. سخن حافظ (صفحه­ی ۲۹۱ تا ۶۰۵ )
۴. موارد دیگر (صفحه­ی ۶۰۷ تا ۷۷۸)
۵. سروده­های بررسی شده یا مورد استناد (صفحه­ی ۷۸۱ تا ۱۸۰۰)
در پایان هر دو جلد کتاب نیز نمایه­ی کتاب­ها (نشانی کامل آن­ها) آمده است. در همین­جا این عبارت پایانی از مقدمه­ی کتاب (صفحه­ی ۱۳) شایسته­ی یادآوری است: «همان­گونه که در متن این کتاب دیده می­شود، برای پرهیز از افزایش حجم کتاب و پیش­گیری از تکرار مکررات، تنها به یادکرد نشانی موضوعات بسنده شده است. همچنین در ذکر نشانی کتاب­هایی که فهرست موضوعی آن­ها تهیه شده، تنها نام کتاب و شماره­ی صفحه نوشته شده و مشخصات کامل منابع، به ترتیب حروف الفبا در پایان هر دو جلد آورده شده است».
اگر نگارنده­ی کتاب از این شیوه­ی شایسته بهره نمی­برد حجم این کتاب دست­کم به پنج برابر حجم موجود افزایش می­یافت .
نگاهی گذرا به فصل­های پنج­گانه­ی این کتاب، شاید بتواند بخشی از تلاش­های طاقت­سوز مولف را برای تهیه و عرضه­ی اثری ارزشمند و عظیم را نشان دهد:
نخستین فصل کتاب «زندگی حافظ» نام دارد که از مدخل­ها و زیرمدخل­های گوناگون تشکیل شده است. برخی از مدخل­های اصلی این فصل عبارتند از:
آثار (به جز اشعار)، آرامگاه، آغاز شاعري، اتهام :الحاد و تكفير، اجداد و نوادگان، احاطه‌ي علمي و معلومات، ارتباط با ديگران، ازدواج، استاد و پير، برادر، بيماري، پدر، پیر، پيري، تحصيل، تحولات دوران زندگي، تولد، جواني، چله‌نشيني، حافظ و ديگران، حافظ و قرآن(اشارات قرآني، تأثيرپذيري، تدريس قرآن، تفسير، تلاوت و قرائت قرآن، چارده روايت، حفظ قرآن)، حكايت‌هايي درباره‌ي ارتباط ديگران با حافظ، خلق و خو، خواب‌هايي كه حافظ ديده است، خواهر، درباره‌ي حافظ( شعر درباره‌ي حافظ، عبارت كوتاه غير از حافظ‌پژوهان درباره‌ي حافظ)، دست‌خط حافظ، دلبستگي به شيراز، دوست، دوست‌گزيني و دوستي، دين و مذهب، راهنما، رفتار اجتماعي، زادگاه، سال‌شمار عصر حافظ، سفر، شاگردان و پيروان، شغل، شهادت، شيراز عصر حافظ، طول عمر، عرفان و سلوك، فرزند، فقر و تنگدستي، كودكي، لقب حافظ، مادر، ماده تاريخ وفات، مدفن، مراد، مربی، مرشد، معشوق، مقام حافظ، جايگاه حافظ در ايران، جايگاه حافظ در زمان خودش، شهرت جهاني حافظ، ميان‌سالي، مقايسه ی حافظ با دیگران، ممدوحان، ناشناختگي زندگي و شخصيت حافظ، نام، نوجواني، وضعيت ظاهري( قد، قيافه، لباس، موارد كلي)، وفات، همسر، هنر حافظ( آوازخواني، خطاطي، موسيقي).
امکان معرفی فهرست­واره­ی همه­ی این مدخل­ها وجود ندارد. از همین­رو فقط چند مدخل از این فصل معرفی می­شود. یکی از مدخل­های این فصل، مدخل «حافظ و دیگران»، از صفحه­ی­ ۵۵ تا ۱۴۴ (۸۹ صفحه) است.
تنها زیر مدخل «حافظ و دیگران» ۸۹۰ مدخل فرعی­تر آمده است و زیر هر یک نیز نشانی صدها منبع که به آن مدخل اشاره کرده­اند آمده است . برای نمونه در همین قسمت زیر مدخل « نظامی گنجوی» نشانی ۶۵ کتاب با شماره­ی صفحه آمده است. زیر مدخل «گلندام ، محمد» نشانی ۷۱ کتاب آمده است. زیر مدخل «خاقانی شروانی» نشانی ۶۲ کتاب آمده است. و زیر مدخل «انوری» نشانی صفحات ۵۹ کتاب آمده است .البته کتاب­های هر جلد از کتاب­های چندجلدی یک کتاب به شماره آمده است .
یکی دیگر از مدخل­های این فصل «حافظ و قرآن» است که خود به مدخل­های فرعی­تر تقسیم شده است، از جمله : اشارات قرآنی ، تاثیرپذیری ، تدریس قرآن ، تفسیر ، تلاوت و قرائت قرآن ، چهارده روایت و حفظ قرآن ( از صفحه­ی ۱۴۴ تا ۱۵۲). برای نمونه زیر مدخل «اشارات قرآنی» نشانی صفحات ۱۲۱ کتاب فهرست شده است که شماره­ی صفحات برخی از این کتاب های معرفی شده از ۱۰۰ هم گذشته است. مثلا در صفحه­ی ۱۴۶ برای «گنج مراد» از ۱۰۷ صفحه نشانی داده شده است.
اگر کسی بخواهد ببیند درباره­ی «آغاز شاعری حافظ» در چه کتاب­هایی و در چه صفحاتی از آن کتاب­ها بحث شده است، کافی است صفحه­ی ۱۷ کتاب «راهنمای موضوعی حافظ شناسی» را نگاه کند و زیر مدخل «آغاز شاعری» (در بخش زندگی حافظ) نشانی ۲۸ کتاب را در این موضوع ببیند .
در فصل زندگی حافظ موضوعات جزئی تر نیز از چشم دکتر حسن لی پنهان نمانده اس . از این موارد می­توان به مدخل­های زیر اشاره کرد:
برادر حافظ(صفحه­ی ۵۰)، بیماری حافظ(صفحه­ی ۵۰)، دست خط حافظ (صفحه­ی ۱۶۲)، شغل حافظ(صفحه­ی ۱۷۰)، وضعیت ظاهری حافظ: قد، قیافه، لباس و...(صفحه­ی ۲۱۵) و....
در همین بخش مدخلی با عنوان «مقایسه­ی حافظ با دیگران» آمده که از صفحه­ی ۱۹۲ تا ۲۰۲ کتاب را در بر گرفته است. زیر این مدخل نیز ۱۲۶ مدخل فرعی­تر آمده است که افراد بسیاری را شامل می­شود. از شاعران و نویسندگان و شخصیت­های پیش از حافظ تا زمان معاصر خود ما، از جمله: آندره ژید، بودلر، دانته، شکسپیر،گوته، نیچه و... معنی این سخن این است که اگر کسی بخواهد ببیند در کارنامه­ی حافظ پژوهی آیا کسی مقایسه­ای میان حافظ و نیچه انجام داده است یا خیر ، کافی است به صفحه­ی ۲۰۱ این کتاب مراجعه کند و زیر مدخل نیچه (در بخش مقایسه­ی حافظ با دیگران) نشانی صفحه­های پنج کتاب را بیابد که در آن جا حافظ با نیچه مقایسه شده است . همچنین است مدخل دانته در (صفحه­ی ۱۹۵) که ذیل آن، نشانی هفت کتاب آمده است که حافظ را با دانته مقایسه کرده­اند.
در فصل اندیشه­ی حافظ (صفحه­­ی ۲۲۳ تا ۲۹۰) نیز مدخل­های فراوانی ایجاد شده است که هر یک از آن­ها بی­گمان بسیار کارگشاست. این مدخل­ها عبارتند از:
آب حیات، آخرت، آداب، آدم، آرمان شهر، آرزو، آز، آزادانديشي و وسعت مشرب، آزادي و آزادگي، آزار، آسایش، آشنایی­زدایی، آفرينش هستي و جهان، آمرزیدگی، آواز، آيين زرتشتي، آيين مهر و مهرپرستي، آيين، رسوم و سنن، اپیکوریسم، اتحاد عاشق و معشوق، اتهام، احسان، اختيار، اخلاص، اخلاق، ادب، ادونیسم، ازل، استغنا، استمداد، اسرار و رموز، اسطوره و حماسه، اعتدال و ميانه‌روي، اغتنام فرصت، اگزيستانسياليسم، الهاد، امانت، امرد، اميد و يأس، انتظار، اندرز، اندوه، انديشه­ی ايراني، انديشه­ی مانوي، انسان و انسان‌دوستي، اهریمن، اهل بیت، اهليت و قابليت ذاتي، ايران، ايمان و يقين، باده، بخت و طالع، بخشش، بخل، بدبيني، بدنامي، بسط، بصیرت، بلندنظري، بندگي و عبوديت، بهار و نوروز، بهداشت، بهشت، بیدادگری، بی­علاقگی به شیراز، بیناب، پارسايي، پاکی چشم، پاكي درون و بيرون، پدر، پند، پوچ­گرایی،پيامبر و اهل‌بيت، پير مغان، پير، پيري، پیمان، تاريخ، تجلي، تربیت، تزکیه، تزویر، تسبيح، تسليم و رضا، تصوف و صوفي، تضاد و تنوع(اخلاق و منافي اخلاق، اصلاح و انقلاب، انسان و اجتماع، پارسايي و رندي، توحيد و گناه، جبر و اختيار، جمال و كمال، خطا و بي‌خطايي در كار جهان، خنده و گريه، خوش‌بيني و بدبيني، دوزخ و بهشت، زهد و عرفان، شك و يقين، صوفي‌گري و صوفي‌ستيزي، عشق زميني و عشق رباني، عقل و عشق، عيش و معرفت، غم و شادي، فراق و وصل، فروتني و عجب، فقر و غنا، قضا و قدر، مدح و نكوهش دنيا، مستوري و مستي، مسجد و ميخانه، معنويت و ماديت، موارد كلي، هوشياري و مستي)، تعصب و خشك‌انديشي، تعلقات، تعليم و تربيت، تقدیر، تقليد، تقوا، تکبر، تکفیر، تلاش و كوشش، تملق، تندرستي و سلامت، تنگدستی، تنوع، توبه، توحيد، توكل، ثبات قدم، ثروت، جادو، جام جم، جام جهان‌بين، جامعه‌شناسي، جاودانگي، جبرگرایی، جبر و اختيار، جذبه، جمال پرستی، جنون، جواني، جهان، جهان‌بيني، جهل، جهنم، چاپلوسي و تملق، چله‌نشيني، حج، حدیث، حرام، حرص و آز، حسد، حسن خلق، حضور و غيبت، حق و ناحق، حق‌الله، حق‌الناس، حقيقت، حقیقت طلبی، حكمت، حماسه، حيرت، خاموشي، خانقاه، خدا، خرابات، خرافات، خرق عادت، خرقه، خشک­اندیشی، خواب، خودپرستي، خودخواهي، خودساختگي، خودشناسي و خودآگاهي، خوش‌بيني، خوش­گذرانی، خیال، دادگری، دارایی، داستان‌ها و شخصيت‌هاي ديني و تاريخي، دانش، درد، درك سياسي، دروغ و غيبت، درون‌گرايي، درويشي، دریوزگی، دعا، دل، دنيا، دوست، دوست‌گزيني و دوستي، ديالكتيك، دير مغان، دين و مذهب، دیوانگی، ذكر، راز و رازداري، راز و نياز، راستی، راهنما، رحمت الهی، رزق و روزي، رستاخیز، رستگاری، رسوم، رضا، رضایت، رقص و آواز، رقيب، رمضان، رموز، رنج، رند و رندي، روان‌شناسي، روح، روزه، رهبانیت، ریاضت، ريا و تزوير، ریشخند، زاهد، زراندوزي، زمانه، زن، زندگي، زهد، زیان، زيبايي، ژرف‌انديشي، سابقه ازل، سازگاری، ساقي، ستم، سحرخیزی، سحر، سخاوت، سخت‌گيري، سخن‌چيني، سرنوشت، سعادت و رستگاري، سفر، سفر روحانی، سلامت، سلوك، سماع، سود و زيان، شادباشی، شاهد، شاهدبازی، شباب، شب قدر، شب‌زنده‌داري و سحرخيزي، شجاعت، شخصیت های دینی و تاریخی، شراب، شريعت، شك، شكر، شهادت، شهامت، شهود، شیب، شیخ، شيخ و زاهد، شيطان، صبر، صدق، صلاح و مصلحت، صوفی، صومعه، طالع، طامات، طبيعت، طريقت و مشكلات طريقت، طغيان، طلب، طنز و لطيفه و ريشخند، ظلم، عادت‌گريزي و آشنايي‌زدايي، عاشق، عالم غيب، عبادت، عبودیت، عجب، عدالت، عرفان، عزلت، عشق مذکر، عشق و محبت، عصيان، عفو و رحمت الهي، عقل، علاقه و بي‌علاقگي به شيراز، علم، عنایت الهی، عوام‌فريبي، عهد و پيمان، عیب پوشی، عیب جویی، عيب، عيش و شادباشي، غرور، غفران، غم و درد، غیبت، غير و محرم، غيرت، فرشته، فرقه­ها، فروتني، فضل، فقر و تنگدستي، فقيه، فلسفه، فلك، فنا، قاضي، قابلیت ذاتی، قبض و بسط، قضا و قدر، قلب، قلندر، قناعت، قیامت، کرامات، کرم، كشف و شهود، كشف و كرامات، كفر، كلام، كمال، كمك، کوشش، كينه، گدايي، گريه، گزاف، گناه، گنوسي‌سيزم، گوشه نشینی، لاف و گزاف (شطح و طامات)، لطف الهی، لطیفه، مادر، محبت، محتسب، محراب، محرم، مدارا، مدام، مدح، مدرسه، مدينه­ی فاضله، مذاهب ديگر، مذهب، مراد، مربی، مرشد، مرگ، مستي، مسجد، مشکلات طریقت، مصلحت، معاد، معراج، معرفت، معشوق، (عشق مذكر)، ملامت، ملک، مناعت طبع، موسيقي، موضع‌گيري اجتماعي، مهدويت، مهرباني، مهر و مهر پرستی، مودت، مي، میانه روی، میخانه، ميكده، ناامیدی، ناحق، نارضايتي و رضايت، نجوم، نصيحت، نظر حافظ درباره‌ي خود، نظر حافظ در باره ی شعر، نظر و نظربازي، نفس، نماز، نوافلاطوني، نور، نوروز، نيازهاي دنيوي و جسماني، نيك‌رفتاري و حسن‌خلق، نيك‌نامي، نیکوکاری، نيهيليسم، واعظ، واقع‌بيني، واقع گرایی، وحدت وجود، وسعت مشرب، وصال، وفاداري، وقت، وقف، ولايت، وهم و خيال، ویزیون، هبوط، هجران و وصال، هدونیسم، هستی، همت، هنر، هوي و هوس، یأس، یاری، یقین.
حال اگر کسی بخواهد ببیند در چه منابعی درباره­ی نظر حافظ در پیوند با جهان دیگر، مطلبی نوشته شده است، کافی است دومین مدخل از فصل اندیشه را که با عنوان «آخرت» آمده است، ببیند. ذیل این مدخل نشانی صفحات ۱۹ کتاب آورده شده است. برای آشنایی بیشتر خوانندگان ، در این بخش تنها به چند مدخل و منابع ذیل آن اشاره می شود:
ذیل مدخل «آفرینش هستی و جهان» نشانی ۳۰ کتاب .
ذیل مدخل «اغتنام فرصت» نشانی ۳۷ کتاب .
ذیل مدخل اندیشه­ی ایرانی» نشانی ۲۲ کتاب .
ذیل مدخل «اندیشه­ی خیامی» نشانی ۳۷ کتاب .
ذیل مدخل «پیامبر و اهل بیت» نشانی ۷۲ کتاب .
ذیل مدخل «عقل» نشانی ۵۱ کتاب .
ذیل مدخل «قضا و قدر» نشانی ۳۲ کتاب.
ذیل مدخل «گناه» نشانی ۴۸ کتاب.
فصل «سخن حافظ» بیش از ۳۰۰ صفحه از کتاب را شامل شده است. (از صفحه­ی ۲۹۱ تا ۶۰۵). در این فصل نیز مدخل­های جالبی دیده می­شود، همچون:
ابداع و نوآوری (صفحه­ی ۲۹۳) با معرفی نشانی ۴۰ کتاب.
ادوارشعری و تاریخچه­ی سرایش (صفحه­ی ۲۹۶) با معرفی نشانی ۹۱ کتاب.
انسجام و ارتباط طولی و عمودی (صفحه­ی ۳۰۳) با معرفی نشانی ۶۰ کتاب.
دخالت در اشعار حافظ (صفحه­ی ۵۳۲) با معرفی نشانی ۶۵ کتاب.
مدح (صفحه­ی ۵۷۱) با معرفی نشانی ۵۴ کتاب.
موسیقی و اصطلاحات موسیقی (صفحه­ی ۵۷۳) با معرفی نشانی ۵۱ کتاب.
و مدخل های دیگر.
در فصل سخن حافظ چندین مدخل مفصل نیز وجود دارد که مدخل­های فرعی­تر بسیاری دارد. از جمله­ی آن­ها به چهار مورد اشاره می شود:
الف: مدخل «ترکیب و واژه» در۲۱۵صفحه. این مدخل به تنهایی یک کتاب کامل است و مانند بسیاری دیگر از مدخل­ها، خود از مدخل­های فرعی­تر تشکیل شده است (بسامد، تاثیرپذیری و شرح ). به دیگر سخن واژه ها و ترکیب­هایی که در کتاب­های مورد بررسی، از نظر بسامد و تاثیرپذیری بررسی شده­اند یا این که درباره­ی آن­ها شرح داده شده است، در این بخش فهرست شده اند و منابع مورد نظر در ذیل هر واژه یا ترکیب آمده است . برای نمونه در مدخل فرعی «شرح» و ذیل مدخل فرعی­تر «آصف» (درصفحه­ی ۳۲۹)، نشانی ۲۲ کتاب آمده است. و ذیل «آینه­ی اسکندر» (درصفحه­ی ۳۳۲)، نشانی ۲۳ کتاب. و ذیل «پرگار» (درصفحه­ی ۳۵۳) نشانی ۹ کتاب. و ذیل «جام جم» (درصفحه­ی ۳۶۶) نشانی ۴۴ کتاب. و ذیل «کاسه گرفتن» (درصفحه­ی ۴۵۹) نشانی ۱۲ کتاب و ... آمده است.
ب : مدخل «داستان­ها و شخصیت­های دینی و تاریخی» (از صفحه­ی ۵۱۱ تا ۵۳۱). این مدخل نیز از مدخل­های فرعی­تر بسیار تشکیل شده است که در ذیل هر یک، نشانی منابع گوناگون آمده است. تنها به چند نمونه اشاره می­شود:
ذیل مدخل «آدم» نشانی ۳۸ کتاب آمده است.
ذیل مدخل «اسکندر» نشانی ۴۴ کتاب آمده است.
ذیل مدخل «خضر» نشانی ۴۸ کتاب آمده است.
ذیل مدخل «سلیمان» نشانی ۶۸ کتاب آمده است.
ذیل مدخل «قارون» نشانی ۳۹ کتاب آمده است.
ذیل مدخل «مجنون» نشانی ۲۱ کتاب آمده است.
و موارد دیگر.
ج: مدخل «ماخذ اندیشه و بیان». این مدخل نیز شامل مدخل­های فرعی­تر بسیار است (۱۷۷ مدخل). ذیل این مدخل­ها نیز همچون مدخل­های دیگر، نشانی منابع مختلف آمده است. این بدان معناست که اگر کسی بخواهد درباره­ی مآخذ اندیشه و سخن حافظ در کتاب­های نوشته شده جست و جو کند، کافی است به این بخش از کتاب «راهنمای موضوعی حافظ شناسی» مراجعه کند. به عنوان مثال اگر کسی بخواهد ببیند در چه کتاب­هایی در مورد تاثیرپذیری حافظ از اندیشه­های زردشتی صحبت به میان آمده است می­تواند به مدخل «آیین زردشتی»(درصفحه­ی۵۵۱) کتاب مراجعه کند. در ذیل این مدخل نشانی ۱۷ کتاب را خواهد یافت و چنانچه بخواهد در مورد تاثیرپذیری حافظ از خاقانی جست و جو کند می­تواند به مدخل «خاقانی شروانی» (درصفحه­ی ۵۵۵ ) مراجعه کند و ذیل این مدخل نشانی ۳۶ کتاب را بیابد و نیز دیگرانی چون خواجوی کرمانی (صفحه­ی ۵۵۶)، خیام نیشابوری (صفحه­ی ۵۵۷)، سعدی (صفحه­ی ۵۵۹)، عطار نیشابوری (صفحه­ی ۵۶۳)، ابوالعلا معری (صفحه­ی ۵۶۸)، نصرالله منشی (صفحه­ی ۵۶۹)، نظامی گنجوی (صفحه­ی ۵۷۰ ) و....
د: مدخل «نسخ خطی» در ۲۶ صفحه (از صفحه­ی ۵۷۴ تا ۶۰۰). ذیل این مدخل نیز نسخه های مختلف خطی که در کتاب­های بررسی شده، مورد توجه بوده­اند فهرست شده­اند و ذیل هر کدام از آن ها همچون مدخل­های دیگر نشانی کتاب­ها نوشته شده است.
یکی از مدخل­های فصل «سخن حافظ»، تاثیرگذاری حافظ است. که ذیل این مدخل نیز نام افراد بسیاری ( داخلی و خارجی، گذشته و معاصر، شاعر و نویسنده و... ) در جایگاه مدخل­های فرعی­تر آمده است؛ از آن جمله می­توان به افراد زیر اشاره کرد:
هرمان اته، طالب آملی، امرسون، تاگور، صائب، عرفی، گوته، نشاط، نیچه، ویکتورهوگو و...
فصل پایانی جلد اول کتاب «راهنمای موضوعی حافظ شناسی»، با عنوان «موارد دیگر» نام­گذاری شده است. در این فصل نیز مدخل­های شایسته­ی توجه فراوان است؛ این مدخل­ها عبارتند از:
آثار هنري در پيوند با حافظ، انتقاد از حافظ، اوضاع اجتماعي - سياسي عصر حافظ، (آيين، رسوم و سنن جنگ‌ها،خانقاه‌ها، دين و مذهب، زاهدان، زاهدنمايان، شيراز عصر حافظ، صوفيان، صوفي‌نمايان و فرق تصوف، فرمانروايان، كلوها، موارد كلي)، بناي حافظيه(آثار هنري، اجزاي بنا، تأثيرگذاران در بناي حافظيه، تصويرهاي آرامگاه، سنگ قبر، قبور در آرامگاه، معماري، منابع معرفي آرامگاه)، پیشنهادهايي درباره‌ي مطالعات و تحقيقات حافظ‌پژوهي در آينده، تأثير حافظ‌پژوهان، نسخ چاپي قدیمی، ترجمه و تحقيقات حافظ‌شناسي خارج از ايران، راه شناخت حافظ، نظرات متناقض درباره‌ي حافظ.
یکی از مدخل­های مفصل این فصل مدخل «اوضاع اجتماعی – سیاسی عصر حافظ» است. این مدخل هم به مدخل­های فرعی­تر (آیین و رسوم، جنگ­ها، خانقاه­ها، دین و مذهب، زاهدان و زاهد نمایان، شیراز عصر حافظ و فرمانروایان و... تقسیم شده و بعضی از آن­ها، همچون مدخل فرمانروایان، خود از زیر مدخل­های دیگر تشکیل شده است .
مدخل جالب و مفصل دیگر این فصل که باز خود در حکم یک کتاب مستقل است، مدخل «تاثیر حافظ­پژوهان» است که در ۱۱۲صفحه سامان یافته است. در این فصل هر یک از حافظ پژوهان که اثری پدید آورده­اند و در کتاب­های بررسی شده، تاثیر نهاده­اند به ترتیب الفبایی و در مدخل­های جداگانه فهرست شده­اند و ذیل هر کدام از آن­ها نشانی کتاب­ها (به همان شیوه­ی مرسوم کتاب) نوشته شده است. در این بخش وقتی به ترتیب الفبایی به نام «خرمشاهی، بهاء الدین» می­رسیم(صفحه­ی ۶۸۸) می­بینیم آثار خرمشاهی جداگانه مدخل شده­اند و ذیل هر مدخل نشانی کتاب­ها آمده است. که اگر بخواهیم مجموع آن­ها را محاسبه کنیم به عدد ۱۴۸ می­رسیم ، به سخن دیگر در این قسمت متوجه می شویم که در ۱۴۸ کتاب از کتاب­های بررسی­شده در این پژوهش، نوشته­های بهاء الدین خرمشاهی تاثیر گذاشته است. به تعبیر دیگر بخش­هایی از کتاب­های حافظ­پژوهانه به نقل، نقد یا استناد به آثار خرمشاهی است.
جلد دوم کتاب راهنمای موضوعی حافظ شناسی در حجمی حدود ۱۲۰۰ صفحه به «سروده­های بررسی­شده یا مورد استناد» اختصاص یافته است. در این جلد از کتاب سروده­هایی از حافظ که در کتاب­های مورد نظر بررسی شده­اند در ۹ بخش دسته بندی شده­اند(بیت، ترکیب بند و ترجیع بند، رباعی، غزل، قصیده، قطعه، مثنوی، مخمس و مصراع) و به هر یک مدخلی اختصاص داده شده است. هر یک از این مدخل­های ۹ گانه نیز دارای مدخل­های فرعی­تر هستند (اختلاف نسخه، استقبال، انتساب به حافظ، تاثیرپذیری و تاثیرگذاری، تضمین، سرچشمه­ی الهام و عامل سرایش، شرح، همانندی و نظیره گویی). در ذیل هر یک از این مدخل­ها ابیات مورد نظر به ترتیب الفبایی فهرست شده اند و نشانی کتاب­ها در زیر هر کدام از آن­ها آمده است. برای نمونه اگر کسی بخواهد درباره­ی بیت مشهور (به شعر حافظ شیراز می­رقصند و می­نازند/ سیه­چشمان کشمیری و ترکان سمرقندی) تحقیق کند در صفحه­ی ۸۰۴، ستون دوم ، ذیل همین بیت نشانی ۸ کتاب را می­بیند که در پیوند با «اختلاف نسخه» در این بیت توضیح داده­اند. و در صفحه­ی ۸۹۹، ستون دوم، ذیل همین بیت نشانی یک کتاب را می­بیند که درباره­ی انتساب این بیت به حافظ بحث کرده است، یا اگر کسی بخواهد ببیند درباره­ی معنی یا معانی بیت «ماجرا کم کن و باز آ که مرا مردم چشم / خرقه از سر به درآورد و به شکرانه بسوخت» در چه کتابی سخن رفته است، می­تواند به صفحه­ی ۱۱۹۴ کتاب (در بخش شرح ß بیت) مراجعه کند و ذیل همین بیت، نشانی ۱۸ کتاب را ببیند که بیت «ماجرا کم کن...» را شرح داده­اند. البته این زمانی است که در کتاب مورد نظر بیت یاد شده به صورت مستقل بررسی شده باشد و چنانچه همین بیت در خلال غزل شرح شده باشد در جایی دیگر از کتاب باید جست و جو شود. یعنی در بخش غزل، و ذیل شرح و در صفحه­ای که مطلع غزلی آمده که بیت یادشده از همان غزل است. مثلا برای بیت یادشده(ماجرا کم کن...) باید به صفحه­ی ۱۴۸۴مراجعه کرد و ذیل مطلع «سینه از آتش دل درغم جانانه بسوخت» نشانی ۲۱ کتاب را دید. و همین روش استفاده از این بخش کتاب را دشوار کرده است ،کاش این بخش به روشی سامان یافته بود که مراجعه کننده را آسان­تر به مقصود می­رساند .
در هر حال حجم اطلاعات موجود در این جلد از کتاب و تنوع مدخل­ها و نشانی­ها، سرسام­آور است و اندکی درنگ درصفحات این کتاب، تعجب آدمی را از حوصله و همت نگارنده­ی آن برمی­انگیزد. ای کاش هر چه سریع­تر متن کامپیوتری این کتاب نیز در اختیار مردم کشور قرار می گرفت تا جست و جو در این اثر عظیم را برای حافظ­پژوهان آسان­تر کند. آن­چه مربوط به پژوهش­گر پرحوصله و نگارنده­ی سخت­کوش این کتاب می شود، به کمال انجام گرفته است و از این به بعد متخصصان کامپیوترند که باید در کنار متن کاغذی کتاب، نرم افزار کامپیوتری آن را نیز با قابلیت­های مختلف تهیه و با حفظ حقوق مولف به بازار عرضه نمایند .
یکی از اقدامات ارزشمند در این کتاب ایجاد ارجاعات گوناگون است. با توجه به این که این کتاب یک مرجع بنیادی و یک فرهنگ موضوعی است، وجود ارجاعات مختلف، کمک شایانی به مراجعه کننده می­کند. برای نمونه تنها اگر به صفحه­های نخستین فصل «اندیشه­ی حافظ» نگاه کنیم، مدخل­های مختلف می­بینیم که مراجعه کننده را به مدخل­های دیگر ارجاع می­دهند، از جمله­ی آن­ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:
آداب ß آیین، رسوم و سنن
آب حیاتß جاودانگی
آرمان ß مدینه­ی فاضله
آزار ß ظلم و ستم
آمرزیدگی ßعفو و رحمت الهی
استمداد ß کمک و یاری
الهاد ß اتهام
اندوه ß غم و درد
بخشش ß سخاوت
تزویر ß ریا
سخن آخر
با این معرفی عمیق و پرمثال و پرمدخل، امیدواریم ساختار این مرجع مشکل­گشا و ارزشمند، به دست مخاطبان آمده باشد. حال باید دید مخاطبان این کتاب چه کسانی هستند؟ پاسخ این است که حافظ­پژوهان/حافظ­شناسان. زیرا این کتاب مستقیما به محتویات دیوان حافظ ارجاع نمی­دهد. این کتاب، مختویات ۲۳۰ کتاب حافظ­پژوهانه را ذیل چهار مدخل اصلی (زندگی­نامه، اندیشه­ی حافظ، سخن حافظ و موارد دیگر) با تقطیع ریزتر و الفبایی عرضه می­دارد و آن ۲۳۰ کتاب از ذهن، زبان، زمینه، زمانه و زندگی حافظ، هر یک به نوعی سخن می­گویند.
 
×

جم جو را چگونه تجربه کردید؟

?